جهان مُد در دنیای هنر (کاناپه هیتو)

 همه چیز درباره ایو سن لورن، طراح مشهور لباس

ایو-سن-لورن

ایو هنری دونات متیو سن لورن یا همان «ایو سن لورن»، یک از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین طراحان مد و لباس و اهل کشور فرانسه است. وی در ۱ آگوست سال ۱۹۳۶ در شهر اوران کشور الجزایر به دنیا آمد و در ۱ ژوئن سال ۲۰۰۸ در شهر پاریس کشور فرانسه از دنیا رفت. بیشترین شهرت این طراح لباس فرانسوی، به خاطر شلوارهای زنانه زیبایی است که طراحی و تولید می‌کرد. در این یادداشت شما را با ایو سن لورن و برند لباس او بیشتر آشنا خواهیم کرد.

پس از گذراندن دوره تحصیلات متوسطه در شهر اوران کشور الجزایر، ایو سن لورن عازم شهر پاریس شد تا فعالیت خود را در زمینه طراحی لباس تئاتر و مد و فشن لباس‌های زنانه به صورت حرفه‌ای آغاز کند. او برای مدتی کوتاه در مدرسه مد و فشن به تحصیل در این زمینه پرداخت و در مسابقات بین‌المللی طراحی لباس نیز مقام اول را کسب کرد. هنگامی که یکی از مدیران مجله Vogue بعضی از طرح‌های ایو سن لورن را به کریستین دیور، طراح مشهور نشان داد، دیور بلافاصله ایو سن لورن را به عنوان دستیار خود استخدام کرد. او در آن زمان تنها ۱۷ سال داشت.

پس از مرگ ناگهانی کریستین دیور در سال ۱۹۵۷، ایو سن لورن که شاگرد او بود به عنوان رئیس خانه مد دیور انتخاب شد. ایو سن لورن در ابتدا دامن‌های بلند و دامن‌های مدل A-line طراحی می‌کرد، اما در سال ۱۹۵۹، ناگهان تصمیم گرفت قد دامن‌هایی که طراحی می‌کند را تا حد زیادی کوتاه کند. در سال ۱۹۶۰، او با استفاده از لباس‌های یقه‌اسکی، کت چرمی به رنگ مشکی و خز، استایلی هنری، شیک و جدید را به دنیای مد و لباس معرفی کرد.

ایو-سن-لورنپس از ورود به ارتش فرانسه در سال ۱۹۶۰، ایوسن لورن دچار مشکلات شدید عصبی شد و به همین دلیل در خانه مد دیور طراح لباس دیگری به نام مارک بوهان را جایگزین او کردند. به این ترتیب، در سال ۱۹۶۲ ایوسن لورن خانه مد شخصی خود را افتتاح کرد و به سرعت به عنوان یکی از تأثیرگذارترین طراحان لباس در شهر پاریس مطرح شد. او برای خانم‌ها شلوارهای بسیار زیبایی را طراحی کرد. پارچه‌های متالیک و شفافی که در کالکشن اواخر دهه ۶۰ میلادی او مورد استفاده قرار گرفته بودند، طرفداران بسیاری داشتند. او در دهه ۷۰ میلادی نیز با الهام گرفتن از لباس‌های سنتی کشور روسیه، کالکشنی جدید و لوکس به نام “peasant look” را به دنیای مد وارد کرد. برند او در طی سال‌های فعالیتش دائماً گسترش یافت و علاوه بر لباس‌های لوکس، لباس‌های آماده پوشیدن، اکسسوری، پارچه‌های مورد استفاده در دکوراسیون خانه، عطر و لباس مردانه نیز تولید کرد. چند مدل از محبوب‌ترین عطرهای برند ایوسن لورن عبارت‌اند از عطر Y، عطر Rive Gauche و عطر Opium که به ترتیب در سال‌های ۱۹۶۴، ۱۹۷۱ و ۱۹۷۷ تولید شدند.

در سال ۱۹۸۳ موزه هنر متروپولیتن واقع در شهر نیویورک، دوره کالکشن‌هایی از طرح‌های ایو سن لورن از گذشته تا آن روز را به نمایش گذاشت. ایوسن لورن در سال ۱۹۹۹ خط تولید لباس‌های آماده پوشیدن برند خود را به قیمت حدود یک میلیارد دلار به برند گوچی فروخت و در هنگام بازنشستگی در سال ۲۰۰۲ نیز خانه مد خود را تعطیل کرد.

در سال ۲۰۰۷، ایوسن لورن عنوان افتخاری افسر لژیون را کسب کرد. دو سال بعد مجموعه هنری که او جمع‌آوری کرده بود، به قیمت بیش از دویست و شصت میلیون دلار در شهر پاریس به حراج گذاشته شد. این مبلغ برای یک مجموعه هنری خصوصی، رکوردی عجیب و خارق‌العاده به شمار می‌آید.

در سال ۲۰۱۷، در خانه مد اصلی ایوسن لورن واقع در شهر پاریس، موزه‌ای اختصاصی از کارهای او شروع به کار کرد. همچنین موزه‌ای دیگر نیز در ساختمانی که توسط شرکت معماری Studio KO طراحی شده بود در مراکش افتتاح شد.

دیدگاهتان را بنویسید