جهان مُد در دنیای هنر (کاناپه هیتو)

رنگ سال 2021 توسط کمپانی پنتون اعلام شد

رنگ سال 2021

پنتون LLC یک کمپانی با مسئولیت محدود است که توسط لارنس هربرت تأسیس شده است و دفتر مرکزی آن در کارلشتات نیوجرسی، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این شرکت همان شرکتی است که هر سال، رنگ سال را معرفی می‌کند و به خاطر سیستم تطبیق رنگ خود بسیار شناخته شده است. این سیستم یک فضای اختصاصی رنگی است که در صنایع مختلف به ویژه طراحی گرافیک، طراحی مد و فشن، طراحی محصول، چاپ و همچنین ساخت و مدیریت رنگ از مرحله طراحی تا تولید قالب‌های فیزیکی و دیجیتالی به کار گرفته می‌شود. شرکت X-Rite، یک شرکت تهیه‌کننده ابزار و نرم‌افزار اندازه‌گیری رنگ، در ماه اکتبر سال ۲۰۰۷ کمپانی پنتون را با قیمت صد و هشتاد میلیون دلار خریداری کرد و خود این شرکت نیز در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت داناهر خریداری شد. در این یادداشت به معرفی کمپانی پنتون و رنگ سال 2021 خواهیم پرداخت.

 

درباره کمپانی پنتون

کمپانی پنتون در دهه ۱۹۵۰ میلادی به عنوان شرکت چاپ توسط برادران مروین و جسی لوین، در نیوجرسی آغاز به کار کرد. در سال ۱۹۵۶، برادران لوین، «لارنس هربرت» فارغ‌التحصیل اخیر دانشگاه هافسترا را به عنوان کارمند پاره وقت استخدام کردند. هربرت از دانش خود در شیمی برای طبقه‌بندی کردن و ساده‌سازی دیتابیس (پایگاه داده) رنگ‌های این شرکت و تولید جوهرهای رنگی استفاده کرد. در سال ۱۹۶۲، هربرت بخش پرینت و جوهرسازی را اداره می‌کرد و آن را به سوددهی رسانده بود، در حالی که بخش تبلیغات تجاری پنجاه هزار دلار آمریکا بدهی داشت. به همین دلیل هربرت دارایی‌های فنی این شرکت را به مبلغ پنجاه هزار دلار آمریکا (معادل چهارصد و بیست هزار دلار در سال ۲۰۱۹) از برادران لوین خریداری کرد و نام شرکت را پنتون گذاشت.

محصولات اصلی این شرکت شامل کاتالوگ و راهنماهای رنگ پنتون است که از تعداد زیادی ورق مقوایی کوچک و نازک (با ابعادی در حدود ۱۵ در ۵ سانتی‌متر) تشکیل شده است. در یک طرف از این مقواها مجموعه‌ای از نمونه‌های رنگی مرتبط چاپ شده و هر رنگ، به یک عدد کوچک متصل شده است. به عنوان مثال، ممکن است که یک صفحه شامل انواع توناژهای رنگ زرد و اعداد مربوط به آن‌ها باشد. هدف اصلی از ایجاد سیستم تشخیص رنگ کمپانی پنتون این است که طراحان را قادر سازد تا در هنگام ورود یک طرح به مرحله تولید، بدون توجه به تجهیزات مورد استفاده برای تولید رنگ، تطابق رنگی داشته باشند. در حال حاضر این سیستم به طور گسترده توسط طراحان گرافیک و چاپخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حقیقت، کمپانی رنگ پنتون به طراحان مد و فشن، طراحان گرافیست، بازاریابان و تمام برندها این امکان را می‌دهد تا با هم همکاری کنند و از لحاظ رنگی یکپارچه باشند. سیستم تطبیق رنگ این کمپانی به عنوان پیشرو در این صنعت، منحصر به فرد و بی‌نظیر است. کارمندان آن نیز متخصصان رنگ هستند و به شما نشان می‌دهند که انتخاب یک توناژ رنگی خاص تا چه حد می‌تواند روی طراحی کلی محصول مؤثر واقع شود.

 

منظور از رنگ سال چیست؟

در سال ۲۰۰۰، کمپانی رنگ پنتون مفهوم «رنگ سال پنتون» را به عنوان ترند جهانی برای برندسازی و بازاریابی مطرح کرد. این مسئله باعث شد که کمپانی پنتون در تمام حوزه‌های مرتبط با رنگ، به یک پیشرو تبدیل بشود. به همین دلیل است که هر سال در ماه دسامبر، بسیاری از برندها، طراحان مد و فشن، طراحان گرافیست و مردم، مشتاقانه منتظر اعلام رنگ سال از طرف این کمپانی هستند.

 

رنگ سال پنتون چگونه بر ترندهای بازاریابی تأثیر می‌گذارد؟

کمپانی پنتون ترندهای مرتبط با رنگ‌ها را به دقت در طول سال بررسی می‌کند تا در مورد رنگ سال بعدی پنتون تصمیم بگیرد. متخصصان این کمپانی تمام جنبه‌های جامعه را مدنظر قرار می‌دهند؛ از مد و فشن و بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا حتی سیاست. در حال حاضر رنگ انتخاب شده به عنوان رنگ سال در دنیای وسیع طراحی و بازاریابی برندها تأثیر فزاینده‌ای پیدا کرده است.

اولین رنگ سال در سال ۲۰۰۰ انتخاب شد، اما در سال ۲۰۰۷ بود که برای اولین بار، پیش‌بینی ترند رنگ‌ها معنا پیدا کرد. در حال حاضر، زمانی که رنگ جدیدی اعلام می‌شود، کمپانی پنتون به دوستداران رنگ یک مجموعه از محصولات الهام‌بخش و پالت‌های ترکیبی رنگی را ارائه می‌دهد که به شکل خاص و هدف‌دار، با توجه به رنگ مربوطه طراحی شده‌اند. صدها برند وظیفه طراحی محصولات خود با رنگ سال را بر عهده دارند. به همین دلیل اهمیت و میزان تأثیرگذاری فرآیند پیش‌بینی ترندها رنگی توسط کمپانی پنتون روز به روز بیشتر می‌شود. به عنوان مثال، در چند سال گذشته اعلام رنگ جدید سال پنتون پوشش رسانه‌ای قابل‌توجهی داشته است. تعداد زیادی از وبلاگ‌نویسان مقالاتی در مورد نحوه استفاده از رنگ مورد نظر نوشته‌اند و تولیدکنندگان محصولات خانگی، محصولات خود را بر اساس این رنگ برای فروش تولید کرده‌اند. طراحان گرافیک نیز برای طراحی قالب‌های شبکه‌های اجتماعی از این رنگ ایده می‎گیرند؛ و این‌ها تازه شروع ماجرا هستند!

رنگ سال 2021 یا رنگ سال 1400

رنگ سال 2021

در حالی که سال ۲۰۲۰ به پایان پر فراز و نشیب خود نزدیک می‎شود، مؤسسه رنگ پنتون رنگ سال 2021 را معرفی کرد. البته امسال مثل سال ۲۰۱۶، رنگ سال 2021 ترکیبی از دو رنگ است؛ طوسی و زرد درخشان.

سال ۲۰۲۰ برای جهانیان سال خوشایندی نبود، اما رنگ‌هایی که کمپانی پنتون برای سال 2021 انتخاب کرده است اینجا هستند تا به ما بگویند یک سال جدید در انتظار ما است. پس از یک سال پر از اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی این دو رنگ نماد اطمینان، قدرت، امیدواری و خوش‌بینی به فردای بهتر هستند. این اولین باری است که رنگ طوسی به عنوان رنگ سال پنتون انتخاب می‌شود، در حالی که رنگ زرد قبلاً هم یک بار به عنوان رنگ سال انتخاب شده بود.

 

بررسی رنگ‌های سال اعلام شده توسط پنتون از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۰

رنگ سال ۲۰۱۵

مارسالا، رنگ سال ۲۰۱۵ و توناژ منحصر به فرد و پیچیده‌ای از رنگ قرمز تیزه مایل به قهوه‌ای بود. این رنگ زیبا برای مبلمان و دکوراسیون آشپزخانه بسیار مناسب است.

رنگ-سال-2015

رنگ سال ۲۰۱۶

سال ۲۰۱۶ اولین سالی بود که رنگ سال پنتون در واقع ترکیبی از دو رنگ بود: رنگ رز کوارتز و رنگ سرنیتی که همراه با هم نمایانگر صلح و آرامش و سلامتی بودند. ترکیب گرمای رنگ رز کوارتز و سرمای رنگ آبی سرنیتی، تمایزهای جنسیتی و تصورات معمول در مورد رنگ‌های مناسب برای مرد و زن را به چالش کشیدند. همراهی این دو رنگ زیبا با هم نشان‌دهنده روند رو به رشد از بین رفتن تفکرات جنسیتی در دنیای مد و فشن و چگونگی تأثیر آن بر سایر جنبه‌های طراحی است.

رنگ-سال-2016

رنگ سال ۲۰۱۷

رنگ سال ۲۰۱۷، توناژی زیبا از رنگ سبز به نام Greenery بود که با عنوان رنگ خنثی طبیعت و رنگ آغاز فصل بهار نیز شناخته می‌شود. دلیل انتخاب این رنگ توسط کمپانی پنتون، تجسم فضای بیرون و طبیعت زیبا در ذهن مخاطب است.

رنگ-سال-2017

رنگ سال ۲۰۱۸

رنگ سال ۲۰۱۸، توناژی تیره و خیره‌کننده از رنگ بنفش به نام Ultra Violet بود و نشانی از آینده داشت. این رنگ نمایانگر فلسفه کیهان، اهمیت تخیل و ابداع، قدرت‌های ناشناخته و جستجو برای ناشناخته‌های بیشتر است. این رنگ زیبا به خاطر نام منحصر به فردش معنای عمیق‌تری دارد. رنگ اولترا وایولت معمولاً با چشم انسان قابل مشاهده نیست، چون در حقیقت همان نوری است که از خورشید ساطع می‌شود. از نظر تاریخی، رنگ بنفش رنگی است که به معنویت و ذهن آگاهی مربوط می‌شود.

رنگ-سال-2018

رنگ سال ۲۰۱۹

تا به امروز، هیچکدام از رنگ‌های سال به اندازه رنگ سال ۲۰۱۹ یعنی رنگ «مرجانی زنده» در دنیا طنین‌انداز نبوده‌اند. اگر دقت کرده باشید، در سال ۲۰۱۹ رنگ مرجانی زنده در همه جا دیده می‌شد؛ از دنیای لوازم آرایشی و ترندهای آرایشی گرفته تا دنیای مد و فشن و دکوراسیون داخلی و کاغذ دیواری و پارچه و غیره. جالب است بدانید که دقیقاً چند ماه قبل از اعلام رنگ سال ۲۰۱۹، کمپانی اپل از آیفون جدید درست به همین رنگ رونمایی کرد! رنگ مرجانی زنده رنگی آرامش‌بخش و نمایانگر گرما و ملایمت در زندگی شلوغ دنیای مدرن امروزی و در حقیقت تلفیقی از زندگی مدرن بود.

رنگ-سال-2019

رنگ سال ۲۰۲۰

با ورود به یک دهه جدید، مردم جهان دچار هیاهو و سردرگمی شدند. به همین دلیل کمپانی پنتون رنگ آبی کلاسیک را به عنوان رنگ سال و نماد آرامش و اطمینان اعلام کرد. این توناژ تیره و شیک از رنگ آبی، ظرافت خیره‌کننده‌ای دارد و هیچگاه قدیمی نمی‌شود. احساسی که دیدن این رنگ به بیننده القا می‌کند کمی عجیب است؛ چون رنگ آبی کلاسیک رنگی‌ست که ما عادت داریم همیشه در اطراف خود داشته باشیم. کمپانی پنتون ادعا می‌کند دلیل انتخاب این رنگ به عنوان رنگ سال ۲۰۲۰ دقیقاً همین است؛ ایجاد اطمینان خاطر، حسی آشنا، اعتماد به نفس و آرامش در مخاطب.

رنگ-سال-2020

دیدگاهتان را بنویسید